MERCK MANUAL MEDISCH HANDBOEK
Tips voor betere resultaten
ABCDEFGHI
JKLMNOPQR
STUVWXYZ
In dit onderwerp
Vezels
Naar boven

Sectie

Hoofdstuk

Onderwerp

Vezels

Sommige voedingsmiddelen bevatten vezels, moeilijk afbreekbare complexe koolhydraten, die slechts gedeeltelijk door het lichaam worden verteerd. Het verteerbare deel levert wat calorieën en het onverteerbare deel geeft volume aan de ontlasting. Dit volume bevordert de darmperistaltiek, waardoor obstipatie wordt voorkomen, en verlaagt de druk in de darm, waardoor diverticulose wordt voorkomen. Het eten van vezels bevordert ook de verwijdering van kankerverwekkende stoffen die worden geproduceerd door de bacteriën in de dikke darm. Daarnaast matigt het de veranderingen in de bloedglucosespiegel en de cholesterolspiegel die optreden na het eten van een maaltijd. Deskundigen adviseren gewoonlijk dat de voeding dagelijks ongeveer 30 gram vezel dient te bevatten ofwel ongeveer 3 gram per megajoule (MJ). In Nederland is de inname van vezels te laag, namelijk 2,3 gram per megajoule. Een gemiddelde portie fruit, groente of graanproduct bevat 2 tot 4 gram vezels.

Laatste volledige inspectie/herziening februari 2003

Naar boven

Vorige: Koolhydraten, eiwitten en vetten

Volgende: Vitaminen en mineralen

Illustraties
Tabellen
Disclaimer